Yaprak Dolma

14 Feb

Yaprak Dolma?. Apo kebenda nya tu?. Hah, ni nak bagitau Yaprak Dolma ni merupakan makanan orang Timur Tengah, Russia dan jugak South Asia. Untuk pengetahuan korang apa-apa je makanan yang bersumbat digelar Yaprak Dolma. Selalunya orang akan letak beras, daging cincang atau bijirin. Ada jugak orang suka letak bawang, parsli, herba dan rempah. Selain tu ada jugak yang guna daging cincang dimasak dengan minyak zaitun bersama kismis ,bawang dan kacang. Jadi hari ni buatlah Yaprak Dolma berdasarkan resepi yang dicedok dari internet. Tapi Yaprak Dolma yang Kakmin buat ni tak dibalut dengan daun anggur sepertimana Yaprak Dolma yang lain-lain tu. Ni lah ” Yaprak Dolma versi Kakmin “. Kat resepi tu dieorang guna daun anggur tapi Kakmin tak guna. Kakmin ganti dengan apa?. Ehem.. Kakmin ganti dengan daun bebuas/singkel. Senang je nak dapat daun ni. Kat tepi rumah Kakmin besaq betui pokok dia. Siap nak tunggu petik lagi.

Dah siap balut tunggu nak masuk dalam steamer je lagi🙂

 

Tadaa !! Siap dah pon🙂. Tunggu nak makan lagi nih ~

—> Dah, Kakmin nak off dulu, nak menikmati Yaprak Dolma daaa ~

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: